Global Talk verzorgt sinds 13 januari 2025 ook de tolken voor asielzoekers met een COA-zorgnummer binnen de zorgsector. Dit betekent dat zorgverleners, waaronder in huisartsenpraktijken, nu voor alle tolkdiensten in de zorg bij Global Talk terecht kunnen.
Voorheen was er al wel een aparte tolkenregeling voor asielzoekers met een COA-zorgnummer, maar dan werden bellers via Global Talk doorgeschakeld naar een andere partij. Nu is deze gratis regeling dus bij Global Talk ondergebracht. Voor het kosteloos inzetten van een tolk voor asielzoekers met een COA-zorgnummer zijn een aantal aandachtspunten van belang:
- COA-zorgnummer: je dient het tiencijferige COA-zorgnummer (zorgverzekeringsnummer) door te geven. Dit COA-zorgnummer begint altijd met de cijfers: 9010 of 9030.
- Telefonische tolk: voor deze regeling geldt dat er alleen een telefonische tolk ingezet mag worden. Er kan gekozen worden voor een ad-hoc tolk, of bij schaarse talen voor een gereserveerde telefonische tolk. Tolken op locatie worden niet vergoed vanuit deze regeling.
Tolk inzetten voor Oekraïense ontheemden
Er zijn ook andere regelingen voor de financiering van tolken in de zorg. Zoals het kosteloos inzetten van een tolk voor Oekraïense ontheemden. Ook hierbij zijn een aantal aandachtspunten van belang:
- Talen: onder deze regeling vallen Oekraïens, Russisch en International Sign Language (gebarentaal).
- Telefonische tolk: het uitgangspunt is dat er een telefonische tolk wordt ingezet.
- Tolk op locatie: als er sprake is van een complexe behandeling en/of een crisissituatie is het ook mogelijk om gebruik te maken van een tolk op locatie.
Standaard dienstverlening
Tijdens het aanvraagproces is het belangrijk om aan te geven om wat voor situatie het gaat. Heeft de patiënt geen COA-zorgnummer of betreft het geen Oekraïense ontheemde? Kies dan voor ‘standaard dienstverlening’. Afhankelijk van de afspraken met jouw organisatie kunnen er aanvullende gegevens gevraagd worden.
In een stroomschema geeft Global Talk weer welke regeling je kunt gebruiken voor het inzetten van een tolk.
Klantennummer en stroomschema
Het klantennummer voor huisartspraktijken in de regio van het Achterstandsfonds Hollands Midden, Amstelland en Haarlemmermeer (HMAH) is ongewijzigd. Praktijken uit deze regio die het klantennummer nog niet hebben en gratis gebruik willen maken van de tolkentelefoon kunnen dit opvragen via [email protected].