Huisarts Jeannette Lindenhovius: ‘Mijn medewerkers weten nu wat te doen bij agressie’

  • Home
  • Berichten
  • Huisarts Jeannette Lindenhovius: ‘Mijn medewerkers weten nu wat te doen bij agressie’

Jeannette Lindenhovius is huisarts in Leiden-Noord, in de wijk De Kooi om precies te zijn. Hier heeft ze al 25 jaar haar eigen huisartsenpraktijk. Lindenhovius en haar team hebben via het Achterstandsfonds Hollands-Midden, Amstelland en Haarlemmermeer (HMAH) de training ‘Omgaan met agressie’ gevolgd. “Het is enorm nuttig om de verschillende soorten agressie te herkennen en te weten hoe je moet reageren in dergelijke situaties.”

In haar praktijk in De Kooi, dat bekend staat als ‘achterstandswijk’, is Lindenhovius momenteel de enige huisarts. Wel is ze opleider, wat inhoudt dat ze altijd een huisarts in opleiding aan haar zijde heeft. Daarnaast bestaat haar team uit twee assistentes en een praktijkondersteuner somatiek. Ook werkt ze samen met drie praktijkondersteuners GGZ, die zich in het pand van een collega iets verderop in de buurt bevinden.

Weerbaar en zelfverzekerd

De aanleiding om de training ‘Omgaan met agressie’ te volgen, was om het team weerbaarder en zelfverzekerder te maken tijdens momenten van intimidatie. Lindenhovius: “Gelukkig krijgen wij in onze praktijk niet veel te maken met echte agressie. Tien jaar geleden hadden we een keer een situatie waarin er fysieke agressie was. De patiënt in kwestie heeft toen spullen in de wachtkamer kapot gegooid. Maar sindsdien hebben we nooit meer zoiets meegemaakt.”

Waar Huisartsenpraktijk Lindenhovius wél regelmatig mee in aanraking komt, is verbale agressie. “Patiënten willen dan iets voor elkaar krijgen”, vertelt Lindenhovius. “Een voorbeeld is dat ze op een agressieve manier de assistent onder druk zetten met als doel om de huisarts te spreken. Of om een bepaalde verwijzing naar bijvoorbeeld het ziekenhuis te krijgen. Bij deze vorm van agressie hangt de patiënt over de balie heen of slaat hij of zij met de vuisten op tafel. Dit kan behoorlijk intimiderend zijn. Het is goed dat we het hier in de training over konden hebben.”

Verschillende soorten agressie

Lindenhovius geeft aan dat haar team veel baat had bij de training ‘Omgaan met agressie’. “Het leek ons interessant en nuttig om de training te volgen, zodat we ons weerbaarder zouden voelen tijdens situaties waarin patiënten agressief gedrag vertonen”, legt ze uit.


“Tijdens de cursus leerden we welke vormen van agressie er zijn. Zo is er instrumentele agressie, waarbij de patiënt iets van je wil en dit op een dringende manier van je eist: ‘Ik moet nú de dokter zien, jij moet nú die verwijzing maken’. Een andere vorm van agressie is frustratie. Soms wachten mensen al maanden op een intake bij bijvoorbeeld de GGZ. Of op hun medicijnen die al veel te lang niet leverbaar zijn. Ze voelen zich machteloos en gooien al die frustratie er bij ons uit.”

Lindenhovius gaat verder: “En dan heb je ook nog mensen met verslavingen of persoonlijkheidsstoornissen. Zij zijn onbeheerst en kunnen gevaarlijke dingen doen. Tijdens de cursus leerden we dat we hen op veilige afstand moeten houden en niet in discussie moeten gaan. Zeer waardevolle tips! Het is enorm nuttig om de verschillende soorten agressie te herkennen en om te weten hoe je moet reageren in dergelijke situaties.”

Levendige en realistische training

Lindenhovius is tevreden over het resultaat van de training. “Mijn medewerkers hebben nu het gevoel dat ze niet weerloos zijn bij mensen met agressie”, licht ze toe. “Ze weten precies wat ze moeten doen in dreigende situaties, zodat de boel niet escaleert. En mochten we even niet meer precies weten hoe we iets moeten aanpakken, dan kunnen we met elkaar sparren en elkaar vragen hoe die ander dat zou doen. Ik vind dit enorm belangrijk voor ons team.”

Tenslotte is de huisarts ook enorm te spreken over de training zelf. “De trainers waren enthousiast en deskundig. We hadden een trainer én een acteur. De acteur beeldde op zeer realistische en levendige wijze agressieve patiënten uit. Hierdoor konden wij op verschillende situaties oefenen. Het werd goed duidelijk wat het verschil is als je op de geadviseerde manier reageert, in plaats van op bijvoorbeeld een impulsieve manier. We hebben ter plekke uitgeprobeerd wat wel en wat niet werkt en de acteur was hierin echt een meerwaarde.”

Wil je met jouw huisartsenpraktijk (in Zuid-Holland Noord) ook een training volgen in het omgaan met intimiderend en grensoverschrijdend gedrag?